Tilastoa yrityslainoista

Selvitimme mihin asiakkaamme tarvitsevat Yrityslainaa?

Tutkimuksessa tarkastelimme viimeisen kuukauden aikana tulleita lainahakemuksia ja mihin tarkoituksen yrittäjät hakivat yrityslainaa.

Tästä näet tulokset:

  1. Investoinnit kalustoon ja koneisiin 44%
  2. Hetkellinen kassavaje 29%
  3. Varaston kasvattaminen 9%
  4. Uuden yrityksen alkupääoma 8%
  5. Palkkoihin 4%
  6. Markkinointiin 4%
  7. Muut(verot, muiden lainojen takaisinmaksu, vuokra yms) 2%

Kuten tuloksista näemme yrityslainamme soveltuu moneen tarkoitukseen.

Mitä johtopäätöksiä voidaan tehdä

Tutkiessa minkä toimialan yritykset hakevat enemmän tai vähemmän yrityslainaa, korostuu kausiluonteisuus melko selvästi. Loppukeväästä rakennusalan toimijat ovat olleet paljon esillä, kuten myös kuljetus ja palvelualat. Tämä sinäänsä melko luontaista käyttäytymistä koska tilauskannat hiljaisemman talven jälkeen ovat korkeimmillaan loppu keväästä ja alkukesästä. Tyypillinen tilanne on että palkataan lisähenkilöstöä sesongin ajaksi ja näille tarvitaan työkaluja. Toinen tyypillinen tilanne on että jokin keskeinen työkone rikkoutunut jolloin työt seisoo. Kolmas tyypillinen rahoituksen tarve näillä suhteessa pienille toimijoille on että toimeksiantajien maksuajat ovat pitkiä. Neuvotteluvaraa ei yleensä näissä tilanteissa ole kun ollaan riippuvaisia monesti yhdestä isommasta toimeksiantajasta.

Vastaavasti voidaan todeta että verkkokaupat ovat olleet vähemmän liikkeellä tutkimusajankohtana, mikä melko luontaista ettei haluta kasvattaa varastoa tai tehdä markkinointia kun ei ole odotettavissa myyntiä kesän aikana. Moni näiden alojen yrittäjä käyttääkin tulevat kuukaudet kehittäessään palveluitansa tulevaa syksyä ajatellen, siinä samassa minimoiden kulunsa. Jonkin verran on verkkokauppiaat kunnostautuvat eri tyylisten kesäkampanjoiden, kuten popup myymälöiden puitteissa. Nämä ei yleensä tuo sitä suurta myynnillistä lisää, mutta edistää palveluiden ja tuotteiden tunnettavuutta.