Pistä yrityksesi kuntoon 6:lla uudenvuodenlupauksella

Joulupyhät ovat takanapäin ja vuosi on taas vierähtänyt. Helposti käy niin että aloitat uuden vuoden kuten aina ennenkin ja vuosi vierähtää taas nopeasti ohitse. Entä jos tänä vuonna henkilökohtaisten uudenvuodenlupausten lisäksi tekisit uudenvuodenlupauksen yrityksellesi. Seuraavassa 6 olennaista asiaa johon kannattaa yrityksessäsi kiinnittää huomiota vuonna 2016.  

1. Käy läpi kuluneen vuoden tapahtumat

Mitkä olivat yrityksesi parhaat asiakkaat kuluneena vuonna? Montako uutta asiakasta onnistuit tavoittamaan? Onko asiakkaita joista kannattaisi luopua? Montako eri liiketoimintaaluetta yrityksesi tarvitsee ollaakseen kannattava? Tarvitseeko sinun tehdä muutoksia ydinliiketoiminnan osalta? Kokoa yksi lista onnistumisista ja toinen lista vastoinkäymisistä. Listan avulla tiedät mitä sinun tulisi parantaa tulevaa vuotta ajatellen.

2. Kehitä tehokas myyntistrategia

Ilman myyntiä ei ole yritystä, joten varmista että sinulla on myyntistrategia vuodelle 2016. Miten luot uusia kontakteja? Miten seuraat jo luotujen kontakien konvertointia? Millaisia uusi tarjouksia tulet kohdistamaan jo olemassa olevalle asiakaskannalle? Muodosta myyntistrategia joka auttaa sinua valmistautumaan sesonkivaihteluihin. Sisällytä myös budjetti joka auttaa sinua uusien kontaktien luomisessa ja liiketoiminnan kannattavuuden turvaamisessa.

3. Laadi markkinointikalenteri

Jos olet ollut alalla jonkun aikaa, tiedät ulkoa myynnin kannalta tärkeät päivät. Ehdotamme että katsot yritystoimintaa kvartaaleissa ja laadit kuvallisen kalenterin vuodelle, johon merkitset kaikki suunnitellut markkinointikampanjat tulevan vuoden osalta. Missä kuussa tulet lanseeraamaan uuden tuotteen? Onko äitienpäivä pyhäpäivä joka nostaa myyntiäsi? Suunnittele kampanjasi jo nyt, jotta sinulla ja työntekijöilläsi jää aikaa valmistautua huolella jottei kampanjoita valmistella iltaa ennen kovalla kiirellä.

4. Kehitä uusia tuotteita/palveluja

Mitkä tuotteesi/palvelusi möi parhaiten viime vuonna? Onko sinun mahdollista jatkojalostaa tuotteesi/palveluisi jotta katteet paranisi? Jos sinulla esimerkiksi on oma kampaamo, voisit tarjota yksinkertaisia kampauksia isommille seurueille? Tai järjestää kursseja vanhemmille jotka haluavat tehdä yksinkertaisia kampauksia lapsilleen? Kehittämällä tuotteita/palveluja jotka ovat sidoksissa jo olemassa olevaan tuotteeseen/palveluun voit saada aikaiseksi yllättävänkin lisätulonlähteen yrityksellesi.

5. Panosta helppokäyttöisyyten verkkopalvelussasi

“Yrityksen verkkosivu on yrityksen näyteikkuna” ja ensisijainen myyntikanava hyvin monelle yritykselle. Olisiko aika päivittää yrityksen verkkosivut tähän päivää? Pienilläkin muutoksilla voit saada aikaan näyttävän tuloksen. Tarkista asiakkaan näkökulmasta, miten helpposti tuotetiedot on löydettävissä verkkosivullasi. Miten asiakas voi ottaa yhteyttä sinuun verkkosivujen kautta ja miten keräät talteen asiakaskontaktien sähköpostiosoitteet. Helppokäyttöinen ja selkeä verkkosivu parantaa konversioita(=myyntiä). Sinun ei tarvitse välttämättä pistää kaikkea uusiksi. Jo pelkkien fonttien muuttaminen, uusien videoiden/kuvien julkaiseminen tai asiakaskokemuksien lisääminen verkkosivulle, voi tarjota melko erilaisen kokemuksen asiakkaan silmissä. Ja lopuksi kannattaa aina seurata mitä mieltä asiakkaat oikeasti ovat sivustostasi. Tämän voit tehdä joko kysymällä suoraan asiakkaalta tai seuraamalla miten asiakkaat käyttäytyvät sivustollasi esim Google Analyticsin kautta.

6. Täydennä markkinointiasi ostetulla mainonnalla

Sisältömarkkinoinnista tärkeydestä puhutaan paljon ja pitkällä tähtäimellä panotukset sisältöön on kaikkein parasta. Mutta jos tarvitset tuloksia nopeasti, esim uuden tuotelanseerauksen osalta ostettu markkinointi voi olla hyvä ratkaisu. Laadi vähintään pari erillaista kampanjaa jotta voit verrata tuloksia. Aloita kampanja pienellä investoinnilla ja seuraa tuloksia ennenkuin nostat budjettiasi. Sen lisäksi että saat asiakkaita sivustollesi, opit paljon asiakkaista jota voit jatkossa käyttää sisältömarkkinoinnissasi.

Recent Posts